lørdag den 12. august 2017

Solbær vodka


Måske kan i huske jeg sidste år viste jer hvordan jeg laver 
solbær vodka.
Ellers kan i se indlægget her.
Jeg blev så forelsket i smagen og farven, så jeg igen i år må lave endnu mere
og denne gang laver jeg det også som værtindegaver.




Lige nu bugner min have af solbær.
Vi spiser på livet løs af dem og deler gerne med fuglene.
Ikke kun laves der vodka men også marmelade.




Til en værtinde gave fylder jeg flasken 2/3 op med solbær.
2 æblemynte blad og så rørsukker for resten af pengene.



Her er der kommet vodka i flasken.
Jeg bruger bare en billig en.
Det er vigtigt at det er en tætsluttende flaske.
For i starten, til sukkeret er opløst skal den rystes hver dag.





Så er det vigtigt at proppen plombers med feks. tabe.
For det er næsten ikke til at lade være at åbne.
Men den går ikke. Blandingen skal ikke tilføres ilt!
Til december må den åbnes og sies.
Syntes man der, at den er for sød. Så blander man bare mere vodka i.
Men disse forhold her passer til mig.




Så har jeg valgt at støbe et lille ikon i beton og lime på toppen.
Selvfølgelig med en smuk dronning.
Simpelthen bare for at lave en fin fremtoning.




Jeg er sikker på sådan en flaske vil skabe glæde, både for hende og ham.
Det smager himmelsk og man ville ønske man havde lavet meget mere.
Her har de store børn tryglet om ikke jeg vil lave en masse i år.

En fantastisk dag ønsker jeg til jer alle
Knus

Charlotte


P.s 
Om ikke ret længe ringer der på min dør.
Min rosen fe Linda fra Casa Rosen kommer forbi og vi skal hygge og
gøre Nordjylland usikker.
Der er også 8 nye roser med til haven.
En skam min vodka ikke er klar når der kommer så fint besøg fra Slagelse!
Nyd nu weekenden💜

13 kommentarer:

  1. Lækkert lækkert mums ;)
    Hvem der bare havde solbær i haven. Men måske man kan finde nogle et sted, og gå på mol
    Hils rosenfeen mange gange og hav en dejlig dag.

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne dig.
      Du må simpelthen på mol. Desværre er der ikke så mange som har dem mere i haven.
      Men da Albert-August blev født var han multi allergiker. Han blev indlagt og provokeret til forskelligt mad. For det eneste han kunne tåle var mit mælk. Det var så hårdt da han blev større.
      Men så kunne han pludselig spise solbær som den eneste frugt. Derfor har vi tre buske. Tænk sig en verden som åbnede sig for ham. Friske solbær, solbær is, solbærkage jammen lykken ville ingen ende tage. Vi var så kreative. Så vi plantede tre buske og de har holdt os med solbær. Nok til både vodka, marmelade og frisk spisning. Vi elsker det.

      Smuk søndag skønne dig
      Knus

      Charlotte

      Slet
  2. Dejligt med besøg af rosenfeen, jeg er spændt på at se, hvad hun har med til dig.
    Du kan nok ikke byde hende en solbærvodka, hvis du ikke har en stående, der er åbnet. Det er en spændende opskrift.
    Hils Linda
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var et fantastisk besøg Lisbeth.
      Vi hyggede hele dagen og talte om alt muligt og jeg fik masser af gode råd om både have og køkken.....

      Smuk søndag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  3. Ser lækkert ud. Og tilmed ganske nemt. Lige noget for mig. Og så fin en flaske. Er nu ikke så heldig at have solbær i haven. Mon de frosne kan bruges ? Det er vist meget godt, at du ikke har en drikkeklar flaske. Ellers ville du og Rosen feen nok ikke nå så langt på jeres tur. Rigtig dejlig tur til jer.

    Kærlig hilsen Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde dig. Nej mine flasker er tomme og de flasker jeg har er ikke klar. Tror også det er meget godt. Men til gengæld fik Linda en flaske med hjem så hun har til jul.
      Du kan sagtens bruge de frosne bær. Nogle mener endda at de så afgiver mere smag. Så du må i køledisken i Irma.

      Smuk søndag
      Masser af knus

      Charlotte

      Slet
  4. The vodka bottle looks very nice..

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you Krishna.
      Have a lovely day.

      Hugs
      Charlotte

      Slet
  5. Ser godt ud, jeg har jo lavet en solbær men denne gang med Brøndum ikke helt samme fremgangsmåde som din. Nu er det jo brumbær snaps/vodka likøren der skal gang i brombærene ude i naturen er ved at være klar her nede og den skal være klar til jul (der kommes et par kanel stænger i).
    Ps. vi har 6 solbærbuske og de er jo færdige nu. men fik da 3 kg af dem. Ellers tog solsortene mange af dem. De to af buskene er solbær stikkelsbær og en stor eller størrer end alm solbær
    Lilje

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lilje.
      Hvor er du bare dejlig aktiv. Elsker alle de ting du får for hånden.
      Det er så lækkert at høre om. Får helt lyst til at prøve alle tingene.
      Ved du hvad jeg tror da også det er de solbær jeg har. De smager som solbær men er kæmpe store. Det er de to af buskene. Alle kommentere dem. Plejer at sige jeg har begravet en under buskene. Derfor de er så frodige. Men du gir mig jo forklaringen :))))))

      Smuk søndag aften
      Knus

      Charlotte

      Slet
  6. Hej Charlotte.solbær er bare sådan et dejligt bær.Har selv både solbær-ribs-blåbær og to slags hindbær.Skønt at kunne gå ud i haven og bare plukke løs.bruger dem meget til bøde rødgrød, og en dejlig dessert som Pavlova fyldt med friske bær er bare mums.
    Det bliver noget af det jeg kommer til at savne allermest.
    Rigtig dejlig søndag til dig Knus Jette..........og har jo læst om dit dejlige besøg af rosenfeen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig en skøn busk sådan et solbær Jette.
      Kan godt forstå hvis det vil blive et stort savn.
      Håber du kender nogle der kan tilbyde dig en lille portion.
      Ja jeg havde så fornemt besøg og jeg nød det max. Så er der flere roser i haven der skal plantes.

      Smuk aften Jette
      Knus

      Charlotte

      Slet
  7. og en dejlig dessert som Pavlova fyldt med friske bær er bare mums.


    แคมฟรอก

    SvarSlet